Tuesday, November 18, 2014

RESEPI KEK CARROT MABELES

Hye!



aktif pulop aku ngupdate blog sekarang. err sebab rase takdak sape yang sudi bace bebelan aku kot? hihi

orite, back on the trackkk.. last 3 days ago, aku dalam keadaan tensi yang teramat sangatttt.menyebabkan aku nak jugaak baking tak kireee.

since aku ade join one group kat fb yg teramat lah best and resepi dia pun salu jadi2, (group resepi ringkas), aku terpandang satu resepi kek carrot nih. nampak sedapp. and review org yang dah try pun cakap resepi ni senang jadik and best! Then meh aku kongsi.psst mohon pemilik asal resepi halalkan resepi.semoga ilmu bermanfaat utk semua =)

Resepi kek carrot (lobak merah)
Bahan- bahan (kek)
-300g carrot parut (aku buat dlm 3 biji carrot medium size)
- 100g campuran kacang (aku gune gajus, walnut, badam halus)-this is and option.
- 250g butter
-250g gula halus
-100g cream cheese
-4biji telur
-300g tepung gandum
-1 sudu kecil baking soda
-1sudu kecil sodium bikarbonat
-choc cip :additional

Cara- cara
-putar butter+ cream cheese+ gula sehingga kembang
-masukkan telur dan pukul sehingga kembang. Warna seakan-akan putih. Masukkan tepung dan pkul sehingga sebati.
- Masukkan badam dan kekacang. Sebatikan
- Masukkan carrot parut dan sebatikan
- Panaskan oven pada suhu 150c
-Gris loyang dengan  minyak dan lapik dengan baking paper
-Bakar selama 1 jam 15 minit mengikut saiz kek dan jenis oven anda masing2

Bahan-bahan (cream cheese topping)
- 250g cream cheese
-100g butter
-100g gula icing

Cara-cara
- putar sehingga kembang semua bahan. Siap!
psst untuk resepi cream cheese topping, aku just gune half adunan,itu pun berlebih2 siap buat kek coklat lain pulop.teheeee

Ini kek yang aku buat





orang-orang yang rasa cakap sedap.takde lah rase noo carrot nyee. rase macam kek butter moist tapi not bad. sebab tu aku berani share resepi. cubelah!senang gilos. sementare kau nak tunggu nasik masak boleh bancuh and bakar sudaa^^


lepas 2 hari buat kek carrot, aku buat pulak kek coklat moist ala2 kek coklat anis tuu dek nak habeskan cream cheese topping tu.sampaikan adik aku tanya mak aku. 'umi, kek ni makanan ruji ke?kenapa angah buat hampir tiap hari?'kahkahkah konghajaq . patut bsyukur okey. teheee =D

dah dah nak sambung buat kerja..cube tawwww!

SELAMAT MENCUBA^^!!

1 comment:

Sachi Asukai said...

Dik, sedap gila kek carrot niiii :D Bila nak blanje kek ni hehehehe

http://sachinosekai.blogspot.com/2015/05/destinasi-idaman-dan-impianku.html